Gå till innehåll

ABF satsar på kunskapslyft i vardagsekonomi

  • Torsdag, 29 november 2007

I helgen gick finansmarknadsminister Mats Odell tillsammans med FI, Finansinspektionen, ut med sina planer på att starta en finansiell folkbildningskampanj. Bakgrunden är att regeringen anser att Svensson har för dåliga koll på sin privatekonomi. Ämnet ligger ABF varmt om hjärtat.

Under de senaste åren har vi svenskar fått allt större möjlighet att påverka vår ekonomi genom att själva välja t ex pensionsfond, sparform eller elleverantör. Med valfriheten som ledstjärna ökar kraven på att bilda sig en uppfattning, och göra genomtänkta val. ABF ligger redan i startgroparna med en stor satsning på vardagsekonomi.

Vi har sedan 70-talet haft studiecirklar i enskilda ekonomiska frågor, bland annat i samarbete med UR och Föreningssparbanken. I vår nya studiecirkel ”Pengar för livet!” tar vi ett helhetsgrepp på vardagsekonomi kopplat till hälsa och grundläggande värderingar. Redan i februari startar de första studiecirklarna.

Mats Odell och FI har nu planer på att starta en småspararkommission. Som medverkande nämns Konsumenternas bank- och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå, men även Aktiespararna och facket.

Det är nödvändigt med ämneskunskaper när man ska dra igång en folkbildningskampanj. En annan viktig förutsättning är kunskap om folkbildning. ABF har i nära 100 år arbetat med just kunskapsutveckling för vuxna. Information kräver bearbetning för att omvandlas till förståelse och insikt. Studiecirkeln, med en storlek på 8-12 deltagare, är optimal för kollektivt lärande, och ett av folkbildningens vassaste verktyg. ABF har deltagit i flera landsomfattande folkbildningskampanjer.

Demokraticirklar i början av 1900-talet lade grunden för vårt demokratiska samhälle, inför folkomröstningen om kärnkraft 1980 och EU 1994 bildade många sig en uppfattning tillsammans med andra i en studiecirkel. I dag ger studieförbunden äldre en chans att lära sig att hantera en dator, söka på Internet och använda sin mobiltelefon.
Vi har stor erfarenhet av uppsökande verksamhet för grupper som är svårare att nå, och med lokala avdelningar i hela Sverige har vi redan infrastrukturen klar.

ABF och de andra studieförbunden borde vara självklara deltagare i arbetet med att planera och genomföra en finansiell folkbildningskampanj. Vi välkomnar initiativet!

Karl-Petter Thorwaldsson
ABFs ordförande

Elsie Bäcklund Sandberg
ABFs förbundssekreterare

  • Dela artikel
  • Skriv ut

Senast ändrad den 2 september 2010.