Gå till innehåll

Klassklyftorna växer i mediekonsumtionen

  • Fredag, 23 februari 2007

Många medieintresserade trängdes i ABF-huset på Sveavägen den 21 februari. I Sandlersalen diskuterades ett medielandskap i snabb förvandling.

Elsie Bäcklund Sandberg, ABFs förbundssekreterare och ledamot av Tankesmedjan, framhöll i sin inledning att klassklyftorna har ökat även i medievärlden. Tidigare fanns många tidningar i det här landet som höll en allmänt hög nivå, bland annat flera s-tidningar. Nu har vi sett en utveckling där den utbildade och ekonomiska eliten har tillgång till kvalificerad och exklusiv information medan tidningarna för den breda allmänheten, till exempel kvällspressen, blivit allt ytligare i sin jakt på högre upplagor.

Men man kan se en tendens bland unga i Sverige att de alltmer själva söker sina nyheter på nätet. Rosemari Södergren, som är webbredaktör på LO, har just kommit ut med en bok om att debattera på Internet
– Det har skett en explosion av vänsterbloggare på sistone. Det tyder ju på att människor vill hitta information själva och vara medskapande.

Men Rosmari Södergren är orolig för att IT-klyftan växer mellan ungdomar som dagligen är inne på nätet och många unga människor inom LO-kollektivet som kanske svarar på sin e-post varannan månad.

Seminariet anordnades av Arbetarrörelsens Tankesmedja, tidskriften Tiden, LO-tidningen och den socialdemokratiska pressföreningen och den övergripande frågan var – finns det någon verklig mångfald i medierna?

Kent Asp som är medieforskare och professor vid Göteborgs universitet berättade om mediernas bevakning av partiernas valrörelser. Han konstaterade att mediebilden alltid gynnar eller missgynnar partierna. I senaste valet fick Fredrik Reinfeldt en mycket gynnsam exponering av medierna, medan Göran Persson framställdes som trött och uppgiven. I förra valet, 2002, hade Lars Lejonkungen Leijonborg medflyt i rapporteringen. Moderatledaren Bo Lundgren gjorde en blek figur i medierna i förra valet. Han hamnade i en nedåtgående spiral som höll i sig under hela valrörelsen.
– Det finns ingen riktig systematik i detta, konstaterar Kent Asp. Många händelser i en valrörelse går inte att styra i förväg och medierna blir antingen medspelare eller motspelare. Gynnas ett parti blir det oftast genomgående i alla medier, säger Asp.

Kent Asp tyckte också att den borgerliga alliansen var ”smart” som kidnappade socialdemokraternas viktigaste fråga om sysselsättningen och utanförskapet.
Socialdemokraterna är underrepresenterade i journalistkåren, sa Asp, det ska bli intressant att se hur hårt den borgerliga alliansens politik kommer att granskas i medierna de närmaste fyra åren.

Bosse Bernhardsson, kvällens moderator och redaktör på tidskriften Tiden, tycker att dramaturgin tar över medierna mer och mer. Att polarisera den unge, friske Reinfeldt mot en äldre och sliten Persson var effektivt rent dramaturgiskt. Bernhardsson som tidigare varit chefredaktör på numera insomnade Arbetet ser en negativ utveckling med allt fler tyckarspalter på bekostnad av den granskande nyhetsjournalistiken.

Martin Lindblom, politisk redaktör på LO-tidningen, anser att det är ofrånkomligt att journalistiken påverkar valutgången. Frågan är bara hur mycket. Lindblom tycker att arbetarrörelsen borde starta en daglig nättidning och därigenom bryta opinionsunderläget som vänstern och socialdemokraterna befinner sig i. Det är egentligen bara Aftonbladet numera som står för riksspridda vänsteråsikter, konstaterade Lindblom.
– Man förlorar den långsiktiga debatten om man inte deltar i det dagliga samtalet, sade Lindblom. Fördelen med en nättidning är också att den inte är lika dyr att starta eller för den delen att lägga ner.

Jonas Morian, som är ordförande i den socialdemokratiska pressföreningen, hade ett förslag om en redaktion utan egen plattform. En sorts frilansgrupp som skulle jobba för att få genomslag för socialdemokratiska värderingar i medierna. De kunde plocka fram nyheter som till exempel vad som hänt efter valet i de borgerligt styrda kommunerna och erbjuda medierna krönikor, reportage, artiklar med s-vinkel.
– Vi har ett underläge och vi måste verka för en socialdemokratisk mediepolitik värd namnet, sa Morian.

– Vi inom arbetarrörelsen är bra på att gnälla på medierna, invände Katrine Kielos, socialdemokratisk feminist och journalist från bland annat Expressen. Det påverkar också hur vi blir som aktörer, vi har ett grundläggande problem i vår inställning. Medierna skulle kunna bli vår bästa kompis!

Kielos tyckte också att det är dags att sluta gråta över A-pressen och istället leva här och nu.
Det handlar om samverkan, interaktion istället för att passivt ta emot nyheter från Rapport.

Helene Oljons

2007-02-23

Fler bilder:

  • Elsie Bäcklund Sandberg.jpg
  • Göran Greider.jpg
  • Katrine Kielos.jpg
  • Dela artikel
  • Skriv ut

Senast ändrad den 21 september 2013.