Gå till innehåll

Erik Krouthén

Erik Krouthéns intresse för keramik uppkom egentligen av en tillfällighet. Det var när han studerade foto på Mullsjö folkhögskola som han också fick möjlighet att prova på keramik. Han tilltalades av leran som material och det långsamma, närmast meditativa arbetet.  Han sökte sig därefter vidare till Capellagården på Öland för att påbörja sina studier i keramik på heltid.

Där kom han att inspireras mycket av keramikerna Torleif Johanssen och Leon Simonsson som var hans huvudlärare. Torleif som den konstruktive medan Leon som poeten med lera. Båda tänkande keramiker, fulla med kunskap och med sin egen filosofi. Erik nämner också Anders Fredholms undervisning på skolan, där han introducerades i glasyrens värld, något som kom att betyda mycket för hans keramiska arbete.

- Det var en viktig tid. Där kom jag i kontakt med professionella keramiker som fick mig att förstå hantverket. Jag fick också möjlighet att hitta ett sätt att arbeta som passade mig.

Därefter fortlöpte Eriks arbete med keramiken naturligt. Han gick med i Konstnärernas kollektivverkstad och skaffade sig en verkstad vid Klippans kulturreservat i Majorna. Sin första stora egna utställning hade han på Östasiatiska museet och har ställt ut sedan dess. Under en tid var han också med och drev Galleri Sintra i Haga.

- I mitt arbete använder jag mig av reduktionsglasyrer, en teknik som har sitt ursprung i Sydostasien. Glasyrer som har gjorts i flera hundra år och som fortfarande är aktuella. De ger ett mer livfullt utryck tycker jag. Jag vill gärna tillföra element av liv eller slump, mitt i all kontroll av materialet. Jag tror att det är just det som tilltalar mig med leran och glasyrerna.

Förutom det arbetar Erik sedan år 2000 som kursledare på ABF där han vill förmedla sin glädje och lust att utvecklas till deltagarna. Han beskriver hur det handlar om att skapa en positiv stege som de kan klättra på. Tekniken anpassar han efter deltagarnas önskemål och behov. Vad de sedan vill arbeta med är väldigt individuellt.

- Det gäller att ge dem utmaningar, så att de kan nå ett steg längre och komma vidare, oavsett om de är nybörjare eller om de har hållit på ett tag.


  • Dela artikel
  • Skriv ut

Senast ändrad den 21 augusti 2014.