Gå till innehåll

En RE:ODEON-film: EN BLONDINS KÄRLEKSAFFÄRER

Tid: Söndag 10 december 16:00
Lokal/sal: Skövde Kulturhuset, Odeon
Arrangemangsnr: 218531
Filmen visas med engelsk text.

Biljetter säljes via info-disken i Skövde kulturhus. Pris: 70 kr. Medlemmar i Föreningen Skövde Filmfestival betalar 50 kr mot uppvisande av medlemskort och du som har Skövde Filmstudios säsongskort får också biljett för 50 kr

Den tjeckiska "våren" innebar inte enbart politiska diskussioner och mer liberala tongångar i det från Sovjetunion styrda marionettlandet Tjeckoslovakien, utan också en kulturell blomstring. Inte minst inom filmen. Allt under några år innan politbyrån beslöt att stoppa de blygsamma försöken till demokratisering och beordrade en invasion av landet i augusti 1968.

En av filmarna som kom att symbolisera töperioden, var Milos Forman. Efter att ha genomgått den tjeckiska filmskolan i Prag, långfilmsdebuterade han med Det svarta fåret (1964) vilken inte enbart blev populär i hemlandet, utan också fick en viss internationell uppmärksamhet. Denna blev än mer påtaglig med de två efterföljande filmerna, En blondins kärleksaffär och Det brinner min sköna (1967). När landet invaderades och Pragvåren stoppades flydde han, först till Sverige därefter till USA.

För en stor svensk filmpublik är hans namn säkert mest förknippat med de filmer han gjorde där. I synnerhet gäller det de både konstnärliga och publikt framgångsrika och mångfaldigt Oscarbelönade filmerna Gökboet (1975) med Jack Nicholson och Amadeus (1984) med F Murray Abraham.

Men de tjeckiska filmerna har också en alldeles egen lyskraft! Dessa är mer rotade i en nationell tradition av svart humor där man kan nämna den klassiska Den tappre soldaten Svejks äventyr av Jaroslav Hasek som en litterär släkting.

En blondins kärleksaffär är på en och samma gång både en känslig och nyanserad kärlekshistoria, och en inte mindre inkännande skildring av sina landsmän och kvinnor, och för den delen hela det kommunistiska, planekonomiskt kontrollerade samhället. Just in denna kontrast, mellan skildringen av den unga Andulas frustration över sin livssituation, där hon jobbar i en skofabrik och i princip tvingas bo i ett internat med enbart andra kvinnor, och sättet att organisera både produktion och människors tillvaro, skapas det en dynamik och en komik som både är mycket underhållande och tänkvärd. I Milos Formans händer har denna berättelse blivit en riktig filmpärla!
  • Dela artikel
  • Skriv ut

Senast ändrad den 29 september 2017.