Gå till innehåll

En RE:ODEON-film: FUCKING ÅMÅL

Tid: Söndag 29 oktober 16:00
Lokal/sal: Skövde Kulturhuset, Odeon
Arrangemangsnr: 218528
Biljetter säljes via info-disken i Skövde kulturhus. Pris: 70 kr. Medlemmar i Föreningen Skövde Filmfestival betalar 50 kr mot uppvisande av medlemskort och du som har Skövde Filmstudios säsongskort får också biljett för 50 kr

Ungdomsfilmer. Med enbart svenska ögon kan man med visst fog säga att genren uppstod under andra världskriget då Swing it magistern, som blev Alice Babs genombrott, skapade svensk debatt om ungdomens lössläppthet och startade något av den tidens moralpanik. Man kanske kan tillfoga att vi vuxna med tiden i högre utsträckning accepterat att ungdomsårens hormontumult, när det skildras på film, blivit mer legitimt. Men detta, i bästa fall sanna konstaterande, skall ändå ses mot bakgrunden av 1950-talets rockande ungdomar i Elvis ledband, 60-talets tonåringars kläd- och frisyrmode och politiska medvetenhet, 70-talets punk och 80-talets djävulsdyrkande hårdrockband med tillhörande fans! Vi har inte haft det lätt vi vuxna! Och framförallt – ungdomarna!

Kanske var det en av anledningarna till den pyramidala framgången för Lukas Moodyssons Fucking Åmål bland både ungdomar och äldre, att den gav en trovärdig, insiktsfull och nyanserad bild av hur det faktiskt är att vara tonåring. I filmen visserligen i Åmål, men mer generellt kände nog flertalet tonåringar som såg filmen igen sig i sinnesstämningar, osäkerhet kring den egna identiteten, relation till det andra könet – och det egna! – och självklart också till vuxengenerationerna. Det är inte alltid så mycket som är "rätt" när man är ung. Det är lättare att hitta "fel" – både hos sig själv och andra. Och i Åmål ligger man hela tiden minst en trend för sent.

Lukas Moodysson gjorde sin spelfilmsdebut med Fucking Åmål. En av de mest anmärkningsvärda i vårt lands filmhistoria måste man nog påstå. Redan i denna första långfilm visade han prov på en rad av de egenskaper som utmärker betydligt mer erfarna och luttrade spelfilmsregissörer. En osedvanlig känsla för sin berättelse, dess miljöer och huvudpersoner, vilket samtidigt kan tyckas fullt naturligt eftersom han själv också svarade för manus. Men att omsätta även egna manusidéer till engagerande film har inte något givet samband.

Filmen blev en kritiker- och publiksuccé. Närmare en miljon besök enbart i Sverige och den hade dessutom stora internationella framgångar och såldes snabbt till minst ett tjugotal länder runt om i världen, och även till Ryssland. Den blev utsedd till svensk Oscarkandidat, belönades med ett flertal Guldbaggar vid den svenska filmgalan och därtill flera internationella priser.
  • Dela artikel
  • Skriv ut

Senast ändrad den 29 september 2017.