Hoppa till huvudinnehåll

Material: Så kan vi jobba med källkritik

I en tid när korrekt information är en fråga om liv eller död är källkritik viktigare än någonsin. Lär dig hur du kan vara källkritisk och bli medie- och informationskunnig med vårt nya studiematerial, Gilla / Kommentera / Dela.

Bluffar och falska nyheter under coronakrisen

Att bada bastu, dricka silvervatten eller blåsa med hårfön rätt in i näsan!? Kanske har du läst eller tittat på en av alla påstådda mirakelkurer mot coronaviruset (covid-19) som florerar på nätet. Bluffar och falska nyheter om botemedel delas så fort på nätet att forskarna har börjat tala om en infodemi samtidigt som det pågår en pandemi (SVT Aktuellt 22 mars 2019).

I nuläget påstår Facebook och Youtube-chefer att de gör allt för att ta ned falska nyheter om coronaviruset från nätet. Ändå har vi under de senaste åren fått lära oss hur så kallade trollfabriker utnyttjar kriser genom informationspåverkan. Man har kommit att kalla informationspåverkan en av vår tids stora demokratiutmaningar.

MIK rustar människor mot desinformation

Hur coronakrisen kommer att gestaltas på nätet återstår således att se. Bara för några år sedan blev vi varse om Cambridge Analytica-skandalen där man genom så kallad mikrobeteendemodifiering påverkade individer direkt under presidentvalet i USA 2016 baserat på deras Facebook-vanor. Många anser att även Brexit-debatten påverkats av trollfabriker.

Det finns således alla anledningar för folk att vara medie-vaksamma under coronakrisen. UNESCO, FN:s forskningsorgan, anser att det inte längre räcker med att vara läs- och skrivkunnig för att kunna klara sig i det vi kallar för informations- och kommunikationssamhället, utan vi måste idag också vara medie- och informationskunniga (MIK).

Studiematerial i MIK 

Gilla / Kommentera / Dela - Så heter studiehandledningen för ABFs cirkel om medie- och informationskunskap.

Denna handledning är till för vi ska bli bättre på att värdera, analysera och källgranska medier och information. Studiehandelningen är baserad på tre träffar och utgår från ett digital studiematerial i form av tre filmer. Varje träff behandlar en film med följande teman:

  • Träff 1: Förståelse av mediernas och informationens betydelse för demokratin, film 1
  • Träff 2: Att förstå medieinnehåll och dess användning, film 2
  • Träff 3: Att kritiskt värdera information och informationskällor, film 3