Hoppa till huvudinnehåll

Så här fixar du e-listan!

För att kunna rapportera via e-lista behöver du en dator med internetuppkoppling, en mobiltelefon och en mailadress.

Steg 1: Skaffa inloggningsuppgifter

Kontakta din verksamhetsutvecklare på ABF i Uppsala län, senast två veckor innan cirkeln ska börja, och meddela att du vill få åtkomst till den hemsida där närvarorapporteringen finns. När verksamhetsutvecklaren har sammanställt informationen till dig får du ett mail med inloggningsuppgifter. Se till att du sparar mailet i din inkorg eller antecknar uppgifterna.

Steg 2: Logga in

Nästa steg är att upprätta ett konto där du kan hantera dina arrangemang. Klicka på denna länk: narvaro.abf.se – eller skriv in adressen manuellt i din webbläsare (du finner även länken i mailet med inloggningsuppgifterna). Du kommer då till en sida där du ska ange användarnamn – ditt användarnamn är ditt personnummer: tolv siffror utan mellanslag eller streck. I nästa ruta ska du knappa in lösenord. Lösenordet står i det mail du fick från din verksamhetsutvecklare. Bocka i rutan “håll mig inloggad” om du vill att datorn ska komma ihåg dina uppgifter. Klicka sedan på “logga in”.

Inloggningssidan för narvaro.abf.se

Nu är du inne på ditt konto och kan se de olika arrangemang du är cirkelledare för. I rullgardinsmenyn kan du byta så att vyn visar pågående, signerade, slutförda eller arkiverade arrangemang beroende på vad du vill göra på sidan. Klicka sedan på det arrangemang du vill rapportera närvaro för.

Om cirkeln är arvoderad behöver du godkänna ett anställningsavtal för att komma vidare till arrangemanget. Kontrollera att uppgifterna stämmer. Bocka sedan i rutan ”jag godkänner anställningsavtalet” och klicka på “godkänn”. 

Om cirkeln inte är arvoderad kommer du direkt till arrangemanget.

Välj vilka arrangemang du vill se.

Steg 3: Registrera närvaro

Bocka för de deltagare som är närvarande på det aktuella datumet. I kolumnen under närvarorutorna skall du ange hur många studietimmar träffen bestod av (en studietimme = 45 minuter). Fyll i detta kontinuerligt efter varje träff ända tills cirkeln är avslutad.

Registrera närvaro efter varje träff.

Steg 4: Signera e-listan

När du fyllt i närvaro för alla träffar ska du signera listan. Klicka på “till signering”. Då ser du en översikt av cirkelns träffar, samt ett meddelandefält som du kan använda om du vill lämna ytterligare information i samband med signeringen. Om du är klar, och inte vill ändra eller lägga till något, ska du klicka på knappen “skicka signeringskod till min mobiltelefon”. Då får du ett sms med en signeringskod till det nummer som du angav när du kontaktade ABFs verksamhetsutvecklare. Skriv in koden och klicka sedan på “verifiera kod”. När koden är verifierad återstår det bara att klicka på “signera arrangemanget”. 

Här ser du en översikt och meddelandefältet. Längst ner begär du kod och signerar arrangemanget.
När du klickat på "signera arrangemanget" får du en bekräftelse.

Steg 5: Skapa ny lista

När du signerat din lista kan du välja att starta en ny. Fyll i det datum som du tror att nästa cirkel ska börja, samt den start- och sluttid ni tänkt er för träffarna (detta går att justera senare, läs mer om detta här). Fyll även i era återkommande veckodagar. Behöver du göra någon särskild notering finns det en särskild ruta för detta också. Till sist väljer du att markera de deltagare som kommer att fortsätta i studiecirkeln. Klicka på "skapa ny närvarolista" när du är klar.

Här skapar du en ny lista.

Undrar du något?

Gå till den här sidan och titta i högerspalten under "vanliga frågor". Om du inte får svar på din fundering där är du givetvis välkommen att höra av dig direkt till din verksamhetsutvecklare eller via mail till info.uppsala@abf.se