Hoppa till huvudinnehåll

Marknadsför din studieverksamhet

Skapa ett Facebookevenemang, gör en affisch eller medverka i vårt nyhetsbrev. Med dessa tips hoppas vi att du känner dig inspirerad att börja sprida din studieverksamhet! ABF JH finns för att ge råd kring kommunikation.

1. Syns på www.jh.abf.se

Skriv en tydlig och informativ text om ditt arrangemang. Den publiceras här på vår hemsida, och används för att marknadsföra din verksamhet. Tänk på mottagaren och hur din text läses av utomstående, använd rubriker, sammanfatta och förtydliga. Här finns 10 tips för att skriva tillgängligt!

2. Gör ett eget Facebookevenemang

Ett enkelt sätt att nå ut till fler är att skapa ett evenemang på Facebook.

  • Tänk på att skriva inspirerande, utförligt och intressant! Hur får du din målgrupp intresserad av just ditt arrangemang?
  • Lägg till ABF JH och eventuella samarbetspartners som medvärdar. Evenemanget finns då i vår evenemangslista på Facebook, och alla användare får en bra överblick över arrangemangen som hålls med oss.
  • Det är viktigt att jobba med evenemanget på olika sätt! Bjud in många vänner, det är det enklaste sättet att nå ut med ett evenemang. När många klickar "intresserad", ser Facebooks algoritmer till att det syns mer.

3. Gör en affisch eller flyer

Med en affisch kan du fånga människors uppmärksamhet runtom på stan och i offentliga rum.Sätt upp affischen på bibliotek, skolor, anslagstavlor, på stan eller andra platser där din målgrupp kan finnas.

  • Du kan använda dig av våra affischmallar. 
  • Du kan självklart göra egen grafik, lägg till ABFs logotyp. 
  • Håll det gärna enkelt och tydligt, tänk på mottagaren.

4. Sök upp och bjud in!

Människor nås dagligen av tusentals budskap i form av bilder, reklam och information. Därför är vi bra på att sålla bort mycket av det vi möts av. Tidigare kunde det vara tillräckligt att vänta in målgruppen, men idag måste man i större utsträckning istället söka upp målgruppen – med specifik och tydlig information.

Kontakta olika föreningar, nätverk och organisationer och bjud in dem personligen! Tänk igenom vad du vill berätta.

5. Syns i media och tidningar

Om du ska en öppen föreläsning som är intressant för allmänheten kan det vara en bra idé att synas i olika kalendarier, som t.ex. tidningarna LT, Öp, Jämtlands Tidning etc. Om du gör verksamhet som är nyskapande och vill att media ska skriva om denna kan du skicka ett pressmeddelande till lokala journalister. 

6. Har du en annorlunda och inspirerande historia? 

Vi vill gärna ta del av historier som är intressanta för fler människor i området. Välkommen att maila detta till mats.borgstrom@abf.se, så bollar vi vidare om huruvida detta är något som går att använda i våra kanaler och forum för ytterligare marknadsföringsinsatser.