Hoppa till huvudinnehåll

Att delta i Easymeet online

Easymeet är en mötestjänst som kan användas vid bland annat beslutsmöten.

Logga in 

Förbered dig i god tid innan mötet, du hittar många hjälpsamma tips här.

Alla som deltar måste vara inloggade med sitt eget användarnamn/e-postadress. Logga in i systemet i god tid innan (så snart du fått mejl från Easymeet), här loggar du in.

När du är inloggad kan du delta, begära ordet, rösta, räknas i statistik och synas med ditt namn av andra i mötet. 

Som deltagare kan man alltså inte dela dator med varandra utan du behöver använda din egen dator. 

Under mötet, så här fungerar det 

När du är inloggad kommer du att på din skärm se och följa dagordningen löpande när mötesordförande går igenom punkterna.

Vid varje mötespunkt kan du begära ordet med en knapp som har texten ”Begär ordet”, då hamnar du på talarlistan. När turen kommer till dig aktiveras din mikrofon automatiskt och när nästa talare får ordet stängs din mikrofon automatisk av. 

Beslut fattas genom att ordförande presenterar förslaget till beslut, vill du ändra på något så begär du ordet och lägger ditt förslag. Om ingen har begärt ordet konstaterar ordföranden att det är beslutat i enlighet med förslaget och går vidare på dagordningen. Uppstår det omröstningar kommer dessa att presenteras på din skärm när omröstningen startats. 

Vad behöver du för att delta? 

Här följer kortfattat vad du som deltagare behöver för att vara med i ett möte via Easymeet online. Du kan när som helst testa här om din webbläsare uppfyller kraven.

Detta behöver du för att uppfylla kraven: 

  • Du behöver en väl fungerande uppkoppling. 

  • Du behöver Google Chrome eller senaste version av Microsoft Edge (Chromium). 

  • Bästa upplevelsen fås med stor skärm (dator), platta går också, mobiltelefon ger begränsade möjligheter och rekommenderas inte. 

  • Din enhet behöver vara utrustad med mikrofon, högtalare och webbkamera. 

  • Ett headset är att föredra och är ett måste om det är fler personer som deltar i samma rum. 

  • Din enhet behöver vara uppdaterad.  

Licens

Easymeet kräver licens (som kostar) och ABF centralt upphandlat en sådan som  ABF-avdelningar och ABF-distrikt kan använda. Dock kan bara två möten köras samtidigt, kontakta IT-enheten för koordination.