Hoppa till huvudinnehåll

Så får du ett lyckat möte på distans

Publicerad

I dessa nya tider med corona gäller det att hitta alternativa lösningar för att kunna fortsätta sin studiecirkelverksamhet. Vi får då börja nyttja de digitala möjligheterna som finns via text eller videomöten. Hur man kan anordna ett digitalt möte kan vi hjälpa dig med. Här kommer några tips på vad du behöver tänka på.

För att få en bra start av distansmötet så rekommenderar vi att deltagarna innan mötet bekantar sig med den plattform, Teams, Zoom eller Skype som man tänkt använda.

På ABF använder vi Microsoft Teams som plattform som även du kan få ett konto till.

Lathund för installation Teams

 

När du startar tänk på detta:

Du bör säkerställa att du har bra ljud. Ett tips är att använda ett par hörlurar med mikrofon vilket du troligen redan har till din mobiltelefon. Det minskar risken att onödigt ljud/brus utifrån hörs för de övriga deltagarna samt att alla kommer höra varandra på ett bra sätt. Ofta finns det i programvaran en möjlighet att testa att din mikrofon och hörlur fungerar. Se inställningar på den plattform du använder. Viktigt att tänka på är att be deltagarna att stänga av sin mikrofon när de inte pratar själva.   

Att använda video för att kommunicera med andra tycker vi är att rekommendera. Du kan då se dina deltagare vilket skapar en bra känsla när studiecirkeln på distans genomförs. Ledaren kan även fördela ordet i gruppen och vill man som deltagare säga något finns möjlighet att använda emojis för att påvisa uppmärksamhet. 

Det går även att chatta! Du skriver helt enkelt text i chattfönstret som då alla i gruppen kan se. Vid mötets start bör den som leder gå igenom de alternativ man i gruppen kan använda under videomötet, chatt, emojis etc. 

Vi på ABF hjälper dig komma igång med din distanscirkel. 

 

Tänk på följande för ett lyckat digitalt möte:

  • Använd video för bästa sociala delaktighet 
  • Anslut i tid innan utsatt starttid
  • Kontrollera att ditt ljud fungerar (hörlurar med mikrofon)
  • Se till att alla hör varandra
  • Syns du bra i kameran?
  • Klä dig som på ett fysiskt möte
  • Se till att ha bra uppkoppling
  • Sitt ostört så övriga deltagare slipper störande ljud
  • Skapa en tydlig struktur och regler för samtalet
  • Använd en agenda
  • Glöm ej att fördela ordet
  • Allt kanske inte fungerar första gången, men vi lär oss hela tiden!

 

Under mötet

  • Använda headset eller annan bra ljudutrustning
  • Tänk på att alltid stänga av mikrofonen när du lyssnar
  • Var närvarande. Det finns ”chatt-funktioner” eller andra sätt att reagera på vad som sägs
  • Om du leder mötet kan det vara bra att stänga av allas mikrofon för att ta bort störande ljud

Efter mötet 

  • Tacka deltagarena för deras engagemang
  • Dela ut eventuellt använt studiematerial