Hoppa till huvudinnehåll

ABF är en av Sveriges mest populära organisationer

Publicerad

Idag släpptes SIFO Kantars anseendeundersökning, där ABF är en av de organisationer som har högst anseende hos allmänheten. ABFs förbundssekreterare: "Människor har förtroende för ABF därför att vi är närvarande i vardagen."

– Människor har förtroende för ABF därför att vi är närvarande i vardagen. Vi finns på plats året runt, från norr till söder, på landsbygd och i storstad. Människor känner oss och känner igen oss, säger Ewa Lantz, tf förbundssekreterare för ABF.

Coronakrisen innebär stora utmaningar för en organisation vars själva grundidé är att samla människor för att sprida kunskap och bildning.

– Runt om i landet tar ABF nu ansvar för att inte ställa in, utan ställa om och ställa upp. ABF står som alltid för social närhet, även om vi nu tillämpar fysisk distansering. Vi bryter ofrivillig ensamhet och arbetar för att digitaliseringen ska komma alla till del. ABF ställer om organisationen till distansverksamhet, och vi kan hjälpa människor att ställa om på en föränderlig arbetsmarknad, fortsätter Ewa Lantz.

ABFs anseendeindex för 2020 är 42, vilket placerar ABF på tolfte plats bland ett trettiotal större svenska organisationer som deltar i undersökningen. Anseendeindexet avspeglar allmänhetens förtroende för organisationen, liksom hur man uppfattar kvaliteten i organisationens tjänster och erbjudande och hur framgångsrik organisationen uppfattas vara.

Läs mer om undersökningen på SIFO Kantars hemsida (extern länk).

I bild: Ewa Lantz, tf förbundssekreterare för ABF. Fotograf: Dennys Bello.