Hoppa till huvudinnehåll

Projektets förstärkare

Förstärkare var ett delmoment där personer med syn- och/eller hörselnedsättningar skapade på egna villkor. Satsningen stärkte Kännbarts verksamhet och berikade mångfalden på Sveriges konstscen. Därför kallade vi deltagarna för ”förstärkare”.

Här presenteras förstärkarnas verk med bild och kort beskrivning. Video med teckenspråkstolkning finns inlagd under varje förstärkare.

Konstverk på sidan:

Trädets sinne - Gabriel Jim Nal 

Ett träd med rötterna instuckna i en tårta.Syntolkning: Ett litet träd i naturlig storlek växer upp ur en stor tårta, där en bit är bortskuren. Tårtan ser god ut! Trädet har inga löv men det hänger fullt med snören över grenarna. Trädet i tårtan står i ett rum med svart golv som har tejpade ledstråk.

Om konsten

Världen och samhället bygger på normer och förväntningar. Är en tårta alltid en tårta - eller? Gabriel har skapat ett konstverk som lockar och hotar med sina smaker, dofter och visuella effekter. Publiken på invigningen bjöds på en del av tårtan med oväntade smaker. Vad gömde sig mer? Blev begär större än rädslor för vad som är rätt och fel?

Om Gabriel

I Kännbart har Gabriel kombinerat sin skicklighet som konditor med sitt yrke som kreatör. Som barn tyckte Gabriel om scenkonst genom att regissera och spela teater. Som vuxen har han arbetat med bl.a. scenografi, attribut, mask/peruk för exempelvis Riksteatern. Idag arbetar Gabriel på Utbildningsradion och driver parallellt FOTAMIG med ett team, som bl.a lanserat fotoboken "13 kvinnor i tystnadens Sverige".  

Lyssna på texten

 
Jag - havet, dövblindhet - samhället - Bert Liiljeholm Brännström 

En man ligger på golvet med en duk över ansikte och kropp. På duken ser man bokstäver. Bakgrunden är svart.Syntolkning: I hörnet av ett stort rum med svart fondvägg ligger en man på rygg på golvet. Över sig har han ett stort lakan, bara ett ben och en hand sticker fram. På lakanet är det fullt med skrivna ord. Det går att läsa INGEN/ROLIG/NEJ?/ÅNGEST/TRÖTT

Om framträdandet

I Kännbart har Bert utvecklat sin berättarkonst så att den ska passa alla, även de som inte kan svenskt teckenspråk. Bert berättar bl.a om känslan av att av att tappa kontrollen över sitt liv. Han beskriver sin kamp, de hinder och det utanförskap som han upplever i samhället på samma sätt som havet kan få dig att tappa fotfästet. På Borås konstmuseum gjorde Bert ett framträdande på vernissaget. På Scenkonstmuseet i Stockholm visar vi en video av detta framträdande.

Om Bert

Bert är en västerbottning som trivs i Göteborgs kultursfär. Han föddes med Ushers syndrom vilket innebär att Bert är döv och har nedsatt syn. Idag är Bert ordförande i FSDB Väst. Han är aktiv inom teaterföreningen GÖTT (Göteborgs teckenspråkiga teater) och är även känd från SVT-produktioner, bl.a. den teckenspråkiga julkalendern "Julexpressen". Bert var en uppskattad guide av utställningen Kännbart på Göteborgs stadsmuseum.

Lyssna på texten

 
Taktilt måleri & skulptur - Graciela Gonzalo Sundström 

Syntolkning: En stor uggla sitter i ett runt hål inuti en tjock trädstam. Syntolkning: En stor uggla sitter i ett runt hål inuti en tjock trädstam.
Foto: Po Hagström

Om konsten

Graciela medverkade först med målningar skapade genom "taktilt måleri", en teknik hon utvecklade tillsammans med projektets curator Annika Ottander. Tekniken spred sig därefter genom kurser och studiecirklar till flera orter i Sverige. Hösten 2017 invigde hon även en stor skulptur i aluminium, som skapades med stöd av konstnär Linda Bäckström.

Om konstnären

Graciela är född utan hörsel i Argentina. Sedan hon kom till Sverige har även synen svikit henne och ett nytt kapitel med nya utmaningar började. Graciela har tidigare arbetat med keramik och foto. I Kännbart har hon förutom måleriet även skapat en stor skulptur.

Lyssna på texten

Se en filmad intervju med Graciela

Teckenspråk om hennes texter:
Film 1, Film 2, Film 3, Film 4, Film 5, FIlm 6, Film 7, Film 8, Film 9, Film 10, Film 11 

 
Mobbad - Mikaela Nilsson 

Syntolkning: Två bilder som visar en korridor utanför ett klassrum. I förgrunden på den första bilden finns skor på golvet, klädhängare och längst bort i rummet är en dörr öppen – med en text på - och framför dörren lutar sig en kvinna fram med utsträckta armar. Den andra bilden visar närbild på texten som är uppsatt på insidan av en dörr. Syntolkning: Två bilder som visar en korridor utanför ett klassrum. I förgrunden på den första bilden finns skor på golvet, klädhängare och längst bort i rummet är en dörr öppen – med en text på - och framför dörren lutar sig en kvinna fram med utsträckta armar. Den andra bilden visar närbild på texten som är uppsatt på insidan av en dörr. 

Om författaren

Mikaela arbetar som skribent på funkar.skane.se där personer med olika slags funktionsvariationer skriver om sina liv. Sedan 2012 skriver Mikaela dessutom på sin blogg. Där kan alla ta del av hennes tankar kring livet, författarskapet, framtiden och känslorna.
Mikaelas blogg

Om hennes texter

Mikaela ställde först ut i Sandviken. Till projektets avslutning i Stockholm kom hennes första utgivna roman. "Hur korkad får man bli?" handlar om Ellinor som är 14 år, och om det tumult som kan uppstå. Både kärlek, utanförskap, vänner och familj utsätts för prövningar i denna bok.

Lyssna på texten

 
Game of lights - Camilla Högberg 

En glittrande hängande spiralform innehållande ett svart hål svävar i ett mörkt rum. Under spiralen finns vingformationer och tunna kedjor.Syntolkning: En glittrande hängande spiralform innehållande ett svart hål svävar i ett mörkt rum. Under spiralen finns vingformationer och tunna kedjor.

Om konsten

Ett svart hål är resultatet av en kollapsad stjärna. När ett starkt ljus slocknar kan en enorm kraft uppstå; ett intet som får hela galaxer att rotera med sina stjärnor omkring sig. Ett svart hål omges därför av stor mystik – vad förgörs, vad består och vad återuppstår? Camillas verk i Kännbart utgår från detta svarta hål. Det omgärdas av en spiral av gnistrande mosaik som sprider sig som vingar och formar en kropp. Dess kedjor fjättrar inte utan följer med lätthet med på den okända färden.

Om konstnären

Camilla Högberg är hörselskadad och växte upp på landet och i de omgivande skogarna fann hon material att experimentera med. Camilla har alltid skapat och i vuxen ålder utbildade hon sig till grafiker. När hennes syn började svikta sadlade hon om till socionom. Fascinationen för färger och ljus har aldrig försvunnit och i Kännbart kombinerade hon detta med sitt intresse för yttre och inre rymder.

Lyssna på texten

 
Från ögats mörker till känselns ljus - Birgitta Dahlström 

Ett vinrött/jordbrunt vävt tyg med olika romber hänger på en vägg. Vågräta streck löper över hela verket. Längst ned mynnar tyget ut i hängande flärpar. Syntolkning: Ett vinrött/jordbrunt vävt tyg med olika romber hänger på en vägg. Vågräta streck löper över hela verket. Längst ned mynnar tyget ut i hängande flärpar. 

Om konsten

Textil konst har förmågan att pendla mellan den platta bilden och det rumsliga objektet. Textil är dessutom ett levande material som kan ta sig friheter. Det förutsätter både kontroll och lyhördhet hos konstnären.
Kontraster mellan det skira och det kompakta har alltid kännetecknat Birgittas konst, liksom ett behov av att utmana det egna arbetet. De verk som visas i Kännbart var en gång gjorda för ögat, men vill nu möta dina fingrar.

Om konstnären

Birgitta har verkat som konstnär sedan början av 80-talet och har varit en central del av Göteborgs och Sveriges konstscen sedan dess. Hon har arbetat med design, textil, måleri och alla slags material. Idag, med svikande syn, har hon börjat utforska sitt arbete med andra sinnen än synen.

Lyssna på texten

 
Blå Kongo - Sindri Runudde 

På ett stort upphöjt lysande blått golv bestrött med sand ligger konstnären på rygg. Bredvid honom står en flicka på samma golv och en flicka står på knä, båda med ryggen mot betraktaren. Bakom golvet står det en samling människor och tittar på. Syntolkning: På ett stort upphöjt lysande blått golv bestrött med sand ligger konstnären på rygg. Bredvid honom står en flicka på samma golv och en flicka står på knä, båda med ryggen mot betraktaren. Bakom golvet står det en samling människor och tittar på.
Foto: Per Torgnér, Örebro läns museum

Om konsten

Hur låter en rörelse? Blå Kongo är ett interaktivt konstverk där besökare kan uppleva både sig själva och sin omgivning. På denna scen upphävs den traditionella sinneshierarkin och det visuella behöver inte längre vara avgörande. Blå Kongo är en uppmaning till en ökad sensorisk stimulans i relation till vår kropp och dess rörelse i både vardagliga sammanhang och i sceniska framställningar.

Om konstnären

Sindri är utbildad inom cirkus och dans både i Sverige och utomlands. Han arbetar som frilandsande artist/konstnär och samarbetar ofta med andra konstnärer. I gränslandet mellan dessa olika praktiker uppstår nya möjligheter som kan ta sig olika uttryck. Vid 24 års ålder utvecklade Sindri Lebers sjukdom och idag har han endast perifert seende. Med verket Blå Kongo motarbetar Sindri funktionsnormer och vill skapa utrymmen för nya sätt att tänka och uppleva.

Lyssna på texten

 
Att se med dina inre ögon - Asha 

Ett stort vitmålat rum med lampor i skenor hängande i taket. I förgrunden syns verket ”Medicinhjulet”, dess stora trägolv och tre av figurerna. Bakom syns Achas stora Tipi, beige med svart topp.  Syntolkning: Ett stort vitmålat rum med lampor i skenor hängande i taket. I förgrunden syns verket ”Medicinhjulet”, dess stora trägolv och tre av figurerna. Bakom syns Achas stora Tipi, beige med svart topp.

Om konsten

Att se med dina inre ögon
Tipin (det stora tältet) representerar moderjords mage där man får värme, trygghet, värme och kunskap.
Träden som sticker ut genom tipin representerar våra revben.
Tipin är kvinnans hem och trygghet.

Jag har valt att ta fram dom andliga aspekterna för att du ska kunna känna på dem och kanske få själv en upplevelse.
De fyra elementen och den blå föreställer moder jords centrum.
Moderjordens färg är röd eller svart men jag ville ha den blåa färgen eftersom jorden omges av vatten.

Den vita färgen representerar den vita människan och elementet elden.
Den svarta färgen representerar den svarta människan och elementet vatten.
Den gula färgen representerar den gula människan och elementet luft.
Den röda färgen representerar den röda människan indianen, ursprungsmänniskan, och elementet jord.

Om konstnären

Den andliga världen är och har alltid varit en del av Ashas liv och som förstärkare i Kännbart kommer hon utveckla sitt arbete med trumresor. Asha vandrar shamanens väg. Hon är nästan helt blind och hennes arbete inom Kännbart kallar hon ”Konsten att se med dina inre ögon!

Lyssna på texten

Ett litet liv - Harry Rozental

Mot en vit vägg hänger sexton blyerts/kolmålningar utan ramar, åtta bilder på den övre raden och åtta bilder på den undre. Syntolkning: Mot en vit vägg hänger sexton blyerts/kolmålningar utan ramar, åtta bilder på den övre raden och åtta bilder på den undre.

Om konsten

Alla människor bär med sig sina egna, och till viss del andras, livsberättelser. Dessa är vanligtvis ganska kronologiskt sorterade, men i Harrys konst dyker de upp på egna villkor och börjar agera på nya sätt sinsemellan. Där finns den otrolige hunden som fadern kanske, eller kanske inte, växte upp med; grisen med sin laddning för en judisk familj; spelmännen, resorna och alla dessa "birds". På många sätt är Harrys bilder en omfattande hyllning till hur gränslöst ett litet liv kan vara.

Om konstnären

Harry upphörde med sitt måleri för 20 år sedan när hans syn vacklade men har under senare år upptäckt att det fungerar att skapa bilder med kol. I hans bildvärld möts scener ur hans liv med väldiga djur i mystiska situationer. I Kännbart växer denna bildvärld, både i omfattning och skala.

Lyssna på texten

 
Från allt som är tungt - Frida Theolinda Inghamn 

Bild 1: Över en stor svart vägg med en hög vit golvlist finns Fridas vita text uppskriven. Frida sitter i en rullstol framför väggen, till vänster. Hon bär en färgglad mönstrad klänning, svarta skinnbyxor och en röd hatt. Bild 2: Närbild på den vita texten mot den svarta väggen, tagen snett nerifrån. Syntolkning:
Bild 1: Över en stor svart vägg med en hög vit golvlist finns Fridas vita text uppskriven. Frida sitter i en rullstol framför väggen, till vänster. Hon bär en färgglad mönstrad klänning, svarta skinnbyxor och en röd hatt.
Bild 2: Närbild på den vita texten mot den svarta väggen, tagen snett nerifrån.

Om texterna

Vad är ett gott liv och vem får ha det? Den som bryter mot funktionsnormen lever på andra villkor än sin omgivning. Vad får ingå? Karriär, föräldraskap, kultur, resor, sexliv? Vem bestämmer och vad är att be om för mycket? Hur får man egentligen ett gott liv på annorlunda villkor? Frida deltog med två verk i projekt Kännbart. Först på Sandvikens konstmuseum och sedan på Scenkonstmuseet i Stockholm.

Om Frida

Frida har i många år arbetat med foto, text och textil. Som journalist, tidningsredaktör och informatör har hon ansvarat för publikationer. Hennes hattar har bl.a. ställts ut på Örebro läns museum. Men som "förstärkare" är det Fridas egna texter som tar plats i det konstnärliga sammanhanget.

Fridas text om en utekväll ljudfil

Texten "När man fingrar på andras hus" ljudfil

Texten "Från allt som är tungt" ljudfil

Texten "När man fingrar på andras hus" på teckenspråk

Texten "Från allt som är tungt" på teckenspråk 

Stranden - Adele Karlsson 

Bilden delas diagonalt av hav och sandstrand. Två sköldpaddor är på väg till vattnet och en tredje har redan börjat simma. Syntolkning: Bilden delas diagonalt av hav och sandstrand. Två sköldpaddor är på väg till vattnet och en tredje har redan börjat simma.
Foto: Annika Ottander

Om konsten

I verket Stranden gestaltas de nykläckta sköldpaddornas första färd från värmen i sanden till havets omslutande trygghet. Sträckan innebär både exponering och utsatthet för varje individ. Når alla fram?

Om konstnären

Adele Karlsson är ledamot i Dövblind Ungdom (DBU). Hon är utbildad serietecknare och illustratör och studerar till teaterpedagog på Örebro universitet. I projekt Kännbart har hon arbetat med verket Stranden och vill med sitt konstverk belysa de svårigheter som personer med dövblindhet möter i samhället.

Lyssna på texten

 
Mannen och konsten - Joel Gustafsson 

Vi tittar in i ett kontorsrum med ledstråk tejpat på golvet. I taket finns det tjocka ventilationsrör och från dessa, nära den bortersta väggen hänger ett ulligt vitt moln och under molnet en bit jord, en ”ö” med hus, träd och växter på. Från ön löper små stegar ner och upp. Längs väggen finns en målning indelad i vågräta färgstråk och på golvet finns en platta med svart lava. Lavan höjer sig i en rundel med lysande röd glöd. En döskalle är placerad i mitten och runtomkring sträcker sig händer rakt upp ur lavan mot ön och molnet ovanför. Syntolkning:
Bild 1: Vi tittar in i ett kontorsrum med ledstråk tejpat på golvet. I taket finns det tjocka ventilationsrör och från dessa, nära den bortersta väggen hänger ett ulligt vitt moln och under molnet en bit jord, en ”ö” med hus, träd och växter på. Från ön löper små stegar ner och upp. Längs väggen finns en målning indelad i vågräta färgstråk och på golvet finns en platta med svart lava. Lavan höjer sig i en rundel med lysande röd glöd. En döskalle är placerad i mitten och runtomkring sträcker sig händer rakt upp ur lavan mot ön och molnet ovanför. 
Bild 2: Vi ser konstverket lite närmare.
Foto: Johanna Björkqvist

Om konstnären

Joel är hörselskadad. Han har alltid varit intresserad av konst i olika former. Han har gått kurser inom dans, film och teater. Att sy och skapa kläder till s.k. cosplay är också ett av hans intressen. Joel ställde först ut i Sandviken, på Sinnesriket. Se mer längre ned. För Scenkonstmuseet i Stockholm visar Joel en video om hans performance.

Om videon "Mannen och konsten"

Att ta plats är att utsätta sig själv. Att uppsöka offentliga miljöer iklädd en kroppsstrumpa är att utsätta sig ytterligare. Joels undersökning av det offentliga mötet har även en ytterligare aspekt, för Joel hör inte. När folk vill ta reda på vad som pågår, så hör inte Joel vad de säger. Hans verk undersöker således våra begränsningar i att kommunicera.

Om verket "Himmel, hopp och helvete" i Sandviken

Krig är så nära helvetet vi kommer. Mänskligt lidande med smärta, hunger och sorg. Men även i vardagen så drabbas vi av sådant som syftar till att skada och förminska oss. Men det sista som överger människan är hoppet. Himlen symboliserar ljuset, lugnet och lyckans tillhåll för alla oavsett religion, hudfärg, funktionshinder eller annat som inte följer samhällets norm. 

Lyssna på texten

 
Mama Cloudia - Cecilia Artemicia Ramstedt

BIld 1: I ett offentligt rum med många fönster och stolar och bord finns en gungstol som ser ut som en kvinna. Hon är alldeles vit med vitt ansikte, vitt långt hår och vita kläder. I hennes knä sitter en man omsluten av kvinnas klädestyg. På golvet framför stolen ligger en stor svart hund på sidan och bredvid hunden ligger en vit käpp med rött handtag. I förgrunden syns en skylt på stativ med information om verket.  Bild 2: I samma rum ser vi en kvinna med svarta kläder och röda skor sitta i stolen. Hon drar det vita tyget tätt omkring sig och ser ut att njutaSyntolkning:
BIld 1: I ett offentligt rum med många fönster och stolar och bord finns en gungstol som ser ut som en kvinna. Hon är alldeles vit med vitt ansikte, vitt långt hår och vita kläder. I hennes knä sitter en man omsluten av kvinnas klädestyg. På golvet framför stolen ligger en stor svart hund på sidan och bredvid hunden ligger en vit käpp med rött handtag. I förgrunden syns en skylt på stativ med information om verket.
Bild 2: I samma rum ser vi en kvinna med svarta kläder och röda skor sitta i stolen. Hon drar det vita tyget tätt omkring sig och ser ut att njuta.
Foto: Cecilia Artemicia Ramstedt

Med försiktiga fingrar får du känna på hennes olika ytor och strukturer. Välkommen att sitta en stund i hennes famn och gunga i doften av trygghet.

Om konstnären

Cecilia Artemicia Ramstedt har länge levt insnärjd i en stor kärlek till trådar. Hon tycker mycket om att arbeta med textila material och pärlor i alla regnbågens färger, bl.a. i skapandet av hattar och historiska dräkter. Hon är också utbildad Aromaterapeut och använder dagligen sina kunskaper om örter, kryddor och blommor för fröjd och hälsa.

Lyssna på texten

 
Det sägs att man hör fågelkvitter - Ulrika Ahlquist 

I en vitmålad fönsternisch står en vit skulptur. Bakom skulpturen finns ett rektangulärt fönster med svart ram. Ett gult ljus skiner in. Skulturen föreställer ett huvud med hals och axlar. På dess högra axel sitter en vit fågel med sin näbb vänd uppåt mot skulpturens öra. Små små pärlor löper på en tråd mellan fågelns näbb och skulpturens öraSyntolkning: I en vitmålad fönsternisch står en vit skulptur. Bakom skulpturen finns ett rektangulärt fönster med svart ram. Ett gult ljus skiner in. Skulturen föreställer ett huvud med hals och axlar. På dess högra axel sitter en vit fågel med sin näbb vänd uppåt mot skulpturens öra. Små små pärlor löper på en tråd mellan fågelns näbb och skulpturens öra.

Om verket

"Att höra" betyder mer än att kunna uppfatta vad som sägs. Upplevelsen av att höra havets vågor eller vindens sus ger t ex djupare kontakt med naturen och vårt inre liv. Att vara hörselskadad gör att man går miste om mycket i samspelet med omgivningen. Men ibland händer det saker som underlättar, trots allt!

Om konstnären

Ulrika Ahlquist ägnar sig gärna åt musik, texter och kreativt skapande. Hon ser en möjlighet att i kombination av dessa uttryck få fram en mer komplett känsla av något. Ulrika har ofta med människan i sina bilder/ verk. Hon vill gärna skapa värme och glädje, men som syn- och hörselskadad ser hon också möjligheten att belysa människors olika situationer genom konsten.

Lyssna på texten

 
Livet i spetsen - Raisa Uotila 

På en ljus plastmatta är ett högt vitt metallrör placerat. Vi ser inte var röret slutar – det går utanför bilden. Runt omkring finns fyra vita perforerade metallplattor i olika former utlagda. Plattan längst till höger är formad som en blomma och på den står ett perforerat metallrör, lägre än det första röret.Syntolkning: På en ljus plastmatta är ett högt vitt metallrör placerat. Vi ser inte var röret slutar – det går utanför bilden. Runt omkring finns fyra vita perforerade metallplattor i olika former utlagda. Plattan längst till höger är formad som en blomma och på den står ett perforerat metallrör, lägre än det första röret.

Om konstverket

Metall är hårt men i detta verk har det antagit mjuka former. Bottenplattan där gestalten står, illustrerar ytan som individen tar. Det spetsiga i verket speglar livets olika mönster. Verket Livet i spetsen sammanfogar filosofi med taktilitet. Välkomna och känn!

Om konstnären

Raisa Uotila har tidigare erfarenhet av att skapa i bild, lera och textil och har ställt ut sina alster både nationellt och internationellt. I Kännbart har Raisa för första gången arbetat med metall som konstnärligt material och har valt att bearbeta metallen till enkla former. Raisa är medlem i Konstnärernas Riksorganisation (KRO) samt i Konstrundan i Blekinge.

Lyssna på texten

Raisa Uotilas webbplats 

 
Sök - Walter & Maj-Sofie Enqvist i samarbete med Nadja Ekman

På rummets ena vägg finns en stor tavla från golv till tak som föreställer en utbränd skog med en kvinna i naturlig storlek. En tjock matta ligger kant i kant med tavlan och går ut i rummet och från kvinnans bälte löper fyra koppel. Vi ser två hundar till höger på bilden som är kopplade till bältet, en i trä och en med päls. Närmast oss på mattan står en kvinna i mörka kläder och ljus väst. Hon känner med båda händerna på det riktiga långa hår som kvinnan på tavlan bär. Längst till höger i bild står en svartklädd kvinna nerlutad och känner på de båda hundarna; hennes vänstra hand klappar trähundens ansikte och den högra handen klappar på den andra hundens lena svans. Ytterligare en svartklädd kvinna står bredvid och ser påSyntolkning: På rummets ena vägg finns en stor tavla från golv till tak som föreställer en utbränd skog med en kvinna i naturlig storlek. En tjock matta ligger kant i kant med tavlan och går ut i rummet och från kvinnans bälte löper fyra koppel. Vi ser två hundar till höger på bilden som är kopplade till bältet, en i trä och en med päls. Närmast oss på mattan står en kvinna i mörka kläder och ljus väst. Hon känner med båda händerna på det riktiga långa hår som kvinnan på tavlan bär. Längst till höger i bild står en svartklädd kvinna nerlutad och känner på de båda hundarna; hennes vänstra hand klappar trähundens ansikte och den högra handen klappar på den andra hundens lena svans. Ytterligare en svartklädd kvinna står bredvid och ser på.

Om konstverket

I verket Sök blickar vi in i en svartbränd skog. Vi betraktar landskapet, men där finns också en ung kvinna som i sin tur betraktar oss. Kanske når hon oss i högre grad än vi når henne, för vi känner doften av hennes buketter av citronmeliss och det är hennes hundar som upptar platsen i mossan som vi vill gå på. Välkommen att ta del av hennes värld, med alla sinnen.

Om konstnärerna

Walter och Maj-Sofie är medlemmar i Synskadade Konstnärers och Konsthantverkares Förening (SKKF) och arbetar främst med taktila material som trä, metall och tovad ull. I detta projekt har de samarbetat med konstnär Nadja Ekman.

Lyssna på texten