Hoppa till huvudinnehåll

Verktyg för digitala möten och konferenser

Det finns en uppsjö olika verktyg som kan användas för digitala möten och konferenser. Många ABF-avdelningar använder sig av Teams, och vårt supportteam kan därför stötta till ABFare som behöver hjälp med det programmet. De övriga programvaror som tipsas på denna sida går utmärkt att använda, men kan för närvarande inte supporteras från ABF.

Teams (ABFs rekommendation)

Teams är en samarbetsyta som tillhör Office 365-paketet i Microsofts utbud. Teams erbjuder bland annat dokumentdelning och en tjänst för videosamtal.

Externa användare kan arbeta i Teams-appen eller vi webbläsaren utan att ha inloggning. Skillnaden vid uppstart för den som kommer in från plats utanför är att den hamnar i en ”lobby” och behöver bli insläppt av mötesanordnaren.

Tänk på:

  • Att man kan behöva en extern webbkamera för att skala upp den miljö varifrån man leder mötet, likaså en extern ljudkälla (mikrofon) om man är flera personer i rummet man leder mötet från.

Övriga programvaror

Easymeet

Easymeet är en mötestjänst som du kan använda vid bland annat beslutsmöten. Du skaffar dig ett konto med användarnamn för att logga in. När du är inloggad kan du via din skärm se dagordning, begära ordet och delta i beslut. 

Tänk på

  • att du ska ha en väl fungerande uppkoppling
  • att du behöver Google Chrome eller senaste version av Microsoft Edge (Chromium) 
  • att din enhet behöver vara uppdaterad

Här hittar du mer information och hjälp med Easymeet.

Zoom

Zoom är en mötes-tjänst som används av bland annat många svenska universitet för digitala föreläsningar och grupparbeten. Deltagare kan ansluta från sin telefon, skapa grupprum, spela in möten, dela skärmar och chatta. Deltagarna behöver ha en kamera på sin dator eller telefon.

Tänk på:

  • Att ha senaste versionen av programmet så att alla de senaste finesserna finns med, som möjligheten att dela in den stora gruppen i grupprum.
  • Att gratisversionen har en begräsning i tiden ni kan ha ett möte, se över det innan du väljer verktyget.

Utöver ovan nämnda plattformar finns massvis med andra verktyg för digitala möten och konferenser så som Coeo Events tjänster, Google Hangouts eller Skype.