Efterlysning gav resultat
Antonia Simon, som är verksamhetsutvecklare på ABF Stockholm, ville nå deltagare till en körkortscirkel för kvinnor och icke-binära. Efter att ha delat kursinformationen i Facebook-gruppen StreetGäris kunde hon ett par veckor senare berätta i samma grupp att hennes efterlysning blivit mer än en succé. Över 100 personer stod nu på väntelistan och Antonia undrade därför om det fanns någon som ville bli cirkelledare så att fler deltagare kunde vara med i studiecirkeln.
-Att dela kurser i breda kanaler som Facebook kan vara lite som att skjuta med hagelbössa. Eftersom vi ville rikta våra körkortscirklar till föräldralediga, arabisktalande, kvinnor och icke-binära valde vi att dela i Facebook-grupper med olika fokus, som till exempel StreetGäris, berättar Antonia Simon.
Facebook-inlägg utan sponsring når oftast bara ett fåtal följare. Om du istället delar din information i en handfull Facebook-grupper där du vet att det finns personer som är intresserade av ditt ämne är chansen att nå smalare och nya målgrupper mycket större. Nästa gång du bjuder in till ett evenemang eller vill nå nya målgrupper så lägg några minuter på att hitta relevanta grupper för ditt innehåll!
Antonias 3 bästa tips för att nå ut med ditt budskap
Nätverka
Du behöver inte alltid lägga pengar på betalda annonser. Börja med att fundera var målgruppen som du vill nå ut till finns: Kan den finnas i ditt nätverk på sociala medier, till exempel i olika Facebook-grupper?
Hitta ambassadörer
Använd dig av så kallade microinfluencers. Det kan vara kollegor eller andra personer i ditt nätverk som kan fungera som ambassadör och dela, kommentera/ eller gilla ditt budskap.
Se till att finnas i relevanta kanaler
Syns det inte, finns det inte. Därför är det viktigt att du lägger upp och delar ditt budskap i rätt kanaler. Fundera på om de du vill nå läser sociala medier, nyhetsbrev, webbplatsen eller anslagstavlan.