Hoppa till huvudinnehåll

ABF Agera – från ABF-avdelning till redaktion på en vecka

Under ett personalmöte i början av coronakrisen föreslog ombudsmannen Torgny Jacobsson att ABF Gästrikebygden skulle ta sig an omställning genom att "leka redaktion". Tillsammans skulle de skapa ABF Agera – en digital scen som erbjuder folkbildning och kultur till människorna i närområdet.

”Prövar oss fram i ett organiserat kaos” 

Ombudsman Torgny Jacobsson och biträdande ombudsman Git Sundberg har många års erfarenhet av att arbeta inom ABF. De har också för vana att ta sig an kris och förändrade förutsättningar med öppna armar. Trots detta beskriver de den senaste tiden som de märkligaste veckorna i sitt arbetsliv och hur utmaningarna de står inför saknar facit.  

En av utmaningarna de såg framför sig var att förmedla information, tips och stöd till folkrörelsen och föreningslivet. En annan var att se till att kunna fortsätta erbjuda folkbildning och kultur till människorna i närområdet. ABF Agera blev ett sätt att pröva sig fram i ett organiserat kaos. 

– Hittills så har ABF Agera ett spretigt innehåll som täcker in digitalt material som både roar, bildar och engagerar. Den röda tråden är nyfikenhet och engagemang, och vår vilja att ge energi till alla som sitter där ute och är oroliga eller i karantän, berättar Git Sundberg. 

Innehållet i ABF Agera är indelat i flera stående segment i form av videoreportage, poddar, högläsning och digital dans, med titlar som till exempel Vardagsprat och Anitas bildningsresa. När Vardagsprat lanserades med ett samtal mellan en präst och en intendent på länsmuseet så hörde etablerad media av sig och frågade om de kunde få ta över konceptet. 

Bildningsresa för personalen 

Det är utmanande att göra en stor förändring på kort tid. I ABF Gästrikebygden kastades hela personalgruppen in i nya roller som producenter, filmare, ljudtekniker, redaktörer och ansvarig utgivare, som samlades i dagliga redaktionsmöten. Frågor om avtal, rättigheter och teknik kom upp i en rasande fart. Git Sundberg beskriver det som en otrolig bildningsresa för personalen. De lär sig kontinuerligt både av att testa sig fram på egen hand och av de lokala experter de anlitar från den hårt ansatta kulturbranschen.  

När det gäller att ställa om till en digital verksamhet finns det hittills tre lärdomar ABF Gästrikebygden vill dela med sig av till andra: 

  • Presentera allt material på ett smart, pedagogiskt och intressant sätt.
  • Skapa flödesscheman för den digitala hanteringen – exempelvis när inslagen ska klippas, sparas, läggas upp på plattformar, delas på Facebook och publiceras på webben. 
  • Låt kreativiteten flöda, och ta chansen att göra det ni inte gjort tidigare! 

– ABF Agera kommer leva kvar även efter corona, men inte lika hysteriskt producerat som idag. Mycket beror på hur statens regelverk blir och vad som är möjlig för oss att göra, men så länge det är möjligt så kommer vi göra det, avslutar Torgny Jacobsson innan vi klickar ut ur Teams-intervjun för den här gången. 

Läs mer om ABF Agera här.