Hoppa till huvudinnehåll

"Win-win" när unga lär äldre digitalt

Det som började som ett integrationsprojekt utvecklades till att nyanlända ungdomar coachade äldre Jönköpingsbor i att hantera exempelvis Bank-id och 1177 på nätet.

Två unga flickor håller som pratar och håller upp mobiler med två äldre kvinnors ansikten
SKÄRMPROFFS. Obeida Ghabbour och Ninwa Khouchaba har utvecklat metoder för att lära ut digitala verktyg via skärmen. Foto: Ylva Sundgren

Mindre ensamt och bättre svenska

Hur många flugor kan man slå i en smäll? Ganska många visar det sig när projektet Digital Inkludering startades i Jönköping. Projektet har möjliggjorts med medel från DELMOS och är ett samarbete mellan ABF och kommunen.

Från att ha varit blyga nybörjare har elva nyanlända ungdomar utvecklats till ansvarstagande instruktörer. Samtidigt som de coachar äldre i grundläggande digital kunskap, så får de öva på sin svenska och utöka sitt kontaktnät. Dessutom har de fått se glimten i ögat på sina ’elever’ och gett dem ett avbrott i sin isolering.

– Båda grupperna har ett utanförskap, det finns ett ovärderligt utbyte mellan dem, berättar projektledare Sofie Romedahl på Jönköpings kommun.

Rädda att bli lurade

Många äldre förknippar det digitala med att bli lurad. För att få dem att våga delta i utbildningen jobbade ungdomarna med filmade presentationer av sig själva. Den tidigare relationen med ABF var också viktig för att få äldre att ta första steget och anmäla sig.

– På grund av corona var ungdomarna tvungna att skapade en helt ny verktygslåda. Den krävde att de lärde sig att designa dokument, göra kortfilmer och instruktionsmanualer, fortsätter Sofie Romedahl.

ABF har växlat upp

Projekt som Digital inkludering visar tydligt vilket bra verktyg det digitala är för utbildningar.

– Coronakrisen har varit bra för den digitala utvecklingen för ABF, tycker Lorenzo Gonzalez som är verksamhetssamordnaren hos ABF Jönköping.

Framöver vill han involvera fler att jobba med, och delta i, digital utveckling. De äldre fortsätter dock att vara en prioriterad målgrupp. Reaktioner som ”Nu kan jag se mina barnbarn när jag vill!” från en av deltagarna är bevis nog på att det är rätt prioritering.

 

 Tre tips för att komma igång:

  1. Sänk ribban! Använd Facebook Messenger Room, för enkla digitala möten, det kräver inget konto eller inloggning.
  2. Lägg tid på presentationer. Igenkänning och tillit är viktigt för att få med äldre deltagare.
  3. Stäm av behoven hos målgruppen och låt coacherna läsa på om det som efterfrågas.

Titta på filmen om Digital inkludering