Projektet tar avstamp i en oroande trend av ökad psykisk ohälsa bland barn och unga samt en kraftig ökning av diagnostiseringar av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Genom en treårig satsning strävar projektet efter att samordna och anpassa evidensbaserade metoder för att ge barn rätt stöd i rätt tid och öka deras sociala tillit och trygghet.
Utvecklingsprojektet har sin utgångspunkt i rådande lagstiftning, nationella riktlinjer och evidensbaserad forskning. Med rätt stöd i rätt tid och med rätt profession/kompetens kan vi vända negativa spiraler och nå positiva resultat. Samverkan är helt avgörande om vi ska lyckas, för och tillsammans med barnen!
Nytt projekt i Norrbotten ska bryta trend av ökad psykisk ohälsa
ABF Norr har fått stöd med drygt 7,1 miljoner kronor från Arvsfonden för projektet ”Vita Rosen”. Projektet ska stärka barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller liknande svårigheter i Norrbotten.
Projektteamet består av en erfaren projektledare med bakgrund inom ledarskap och verksamhetsutveckling, en specialpedagog med expertis inom barn- och föräldrastöd, samt en samverkanspartner som erbjuder psykologisk expertis och beteendeförändring.
Är du redo att göra skillnad för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)?
Välkommen till ”Vita Rosen”, där vi öppnar dörrarna för samarbete med en av Norrbottens 14 kommuner.
Vi söker dig som delar vår passion och mod att utmana och förbättra för barnens skull. Oavsett om du är förälder, samarbetspartner eller medlem i vårt team, är du viktig för att skapa en ljusare framtid för dessa barn.
Arven som Allmänna arvsfonden förvaltar möjliggör att cirka 400 projekt i olika storlekar och över hela landet får ekonomiskt stöd varje år. Dessa projekt riktar sig till barn, ungdomar, äldre och personer med funktionsnedsättning. ABF Norr har fått stöd på drygt 7,1 miljoner kronor för projektet ”Vita Rosen”, som syftar till att stärka barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller liknande svårigheter i Norrbotten.
PBS utgår från inlärningspsykologi och tillämpad beteendeanalys, områden där det finns gedigen grundforskning. På senare år har det blivit vanligare med forskning som ämnar utvärdera effekten av PBS inom bland annat skola. PBS grundar sig både på forskning och etiska ställningstaganden med syfte att analysera, förstå och påverka beteenden. Grunden är att individen alltid är i samspel med sin kontext och beteenden kan bara förstås och analyseras om man tar hänsyn både till individen och dess sammanhang.
IBIS står för Inkluderande beteendestöd i skolan och är en övergripande modell som ska främja en inkluderande skola genom positivt lärandestöd för alla. Avsikten med IBIS är att utveckla en positiv skolkultur som stärker elevernas skolprestationer och sociala färdigheter, samt förebygga och hantera problembeteenden genom proaktiva tillvägagångssätt. IBIS baseras på Positivt beteendestöd (PBS) och har vidareutvecklats från amerikanska SW-PBIS och norska PALS för att passa det svenska skolsystemet. Utbildning till IBIS-instruktör ges via Uppsala universitet.