Hoppa till huvudinnehåll

Tips när du jobbar hemifrån

Publicerad

Har du svårt att hålla fokus när du sitter hemma och jobbar? Kolla in tipsen nedan så kanske du bättre håller tankarna från tvätthögarna eller smutsiga fönster.

Precis som för väldigt många andra har vi på ABF Värmland förmånen att jobba hemifrån. Här kommer några tips på hur man får till en bra struktur och arbetsplats när man jobbar hemma.
1. Kanske konstigt att börja med just denna, men ta PAUSER. Helst utan dator eller telefon. Gå ut och få luft, sitt i solen, läs i en bok - vad du än finner avslappnande.
2. Dela in din kalender i olika block. En timme för jobb med webbsidan, 30 minuter för att läsa ett dokument, två timmar till planering av hösten och så vidare.
3. Avsätt tid för att läsa och svara på mejl. T ex några minuter i början av dagen för de mest akuta, flagga resten och ta dem i slutet av dagen.
4. Gör din vanliga morgonrutin innan du börjar så att du känner dig ”igång” och i ”work mode”.
5. Ha din dator på ett ställe du kan se som arbetsplats för dagen. Det är också bra om du kan gå därifrån när du tar rast, precis som på din vanliga arbetsplats.
6. Sätt upp mellan tre och fem mål/punkter för dagen som du håller dig till. Detta är bra för att hålla fokus och skapa ordning både på skrivbordet och i tankarna.

Hoppas något av detta kan hjälpa dig när jobba hemifrån känns som en utmaning.