Publishingpriset är en jurybedömd pristävling som premierar lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Publishingpriset är genom sin breda bedömning och sitt omfattande tävlingsområde Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
– Vi är så klart väldigt glada för detta uppmärksammande av vår kampanjfilm. Vår film berättar om vår verksamhet precis som den är, på ett sätt som inte bara når människors hjärnor utan också deras hjärtan. Den visar vad som står på spel och vad som händer när regeringen drar ur sladden till var tredje ABF-skylt i landet, säger ABFs kommunikationschef Fredrik Pettersson, som har stått för idé och manus till filmen.
– Det är ett kvitto på att vi är rätt ute med vår kommunikation, att det vi gör håller hög kvalitet men mest av allt – ett kvitto på att fler ser och förstår att den verksamhet som bedrivs på ABF-avdelningar runt om i hela Sverige är viktigt och betyder något för människor och lokalsamhällen.
Filmen är producerad av aStory i samarbete med Indept filmproduktion. Den är till största delen inspelad i ABFs lokaler och skådespelarna i filmen har alla en koppling till ABF och folkbildningen.
– Redan på inspelningsplats blev det tydligt hur viktig folkbildningen är, när vi fick höra skådespelarnas egna berättelser. För några var ABF en väg in i samhället, för andra ett stöd i återhämtning eller sjukskrivning. För väldigt många en plats för gemenskap. Vi är stolta över förtroendet att få skildra det i en film och hur filmen sen tagits emot. Att nu vara nominerade till Publishingpriset är också ett fint erkännande av själva filmhantverket, säger Ebba Söderquist Määttä från aStory kommunikationsbyrå som projektlett och regisserat filmen.
Efter att filmen premiärvisades för alla ombud och besökare på Socialdemokraternas partikongress i Göteborg, tidigare i våras, talade ABFs förbundsordförande Tomas Eneroth till kongressen.
– När Socialdemokraterna vinner valet vill jag att den här filmen spelas upp baklänges. För så som den här här filmen slutar, där kommer vi vara då, sa han och fortsatte:
– Mina krav på er – vår förhoppning, vår längtan – är att ni minns hur filmen börjar. Att ni delar visionen av vad folkbildningen kan vara för samhället, för människor – och att vi styr samhället åt det hållet. Att vi öppnar replokaler, erbjuder fler språkundervisning, startar fler bokcirklar – bildar oss, skapar tillsammans, bygger nätverk, relationer, solidaritet. För utan folkbildning tystnar Sverige.
I år fanns anmälda bidrag från totalt 348 tävlande organisationer och företag till Publishingpriset, och av dessa har juryn nu valt ut fyra-sju bidrag per kategori som går till final. I den kategori ABFs film är nominerad finns ytterligare fyra finalister.
De slutliga vinnarna kommer att tillkännages på PublishingGalan 2025, som hålls på Berns i Stockholm den 4 november.