Den nya logotypen:
- är tydligare och mer flexibel
- fungerar bättre i digitala kanaler och sociala medier
- finns bara i en version – vilket gör det enklare att göra rätt.
– Vår uppdaterade logotyp speglar vilka ABF är. Den nya logotypen är rund och knyter därmed på ett tydligt sätt an till vår identitet och viktigaste verksamhetsform – cirkeln. Samtidigt är den en logotyp som skapar omedelbar igenkänning för ett civilsamhällets starkaste varumärken. Färger och typsnitt är precis samma som i tidigare versioner. Detta är alltså en liten stor förändring, inte en revolution utan en evolution, säger Fredrik Pettersson, verksamhets- och kommunikationschef på ABF.
En målbild i arbetet med framtagandet har varit att skapa en logotyp som ska vara lätt att arbeta med, både för oss och för våra medlems- och samarbetsorganisationer.
– Med en rund logotyp som alla använder på samma sätt får vi en tydligare avsändare och ett starkare varumärke, säger Fredrik Pettersson.
För dig som samarbetar med oss
Vi ber medlems- och samarbetsorganisationer som använder vår logotyp att framåt byta till den nya versionen i digitala kanaler och när nytt material produceras. Det finns ingen anledning att kassera befintligt material – men framåt gäller den nya logotypen.
