Till sidans huvudinnehåll

Studiecirkeln – grunden i Folkbildning

Studiecirkeln är grunden i Folkbildning och Cirkelledaren är väldigt viktig och betydelsefull! Som Cirkelledare eller Rapporteringsansvarig är man en ambassadör, förebild och ett ansikte utåt för ABFs grundvärderingar och för folkbildningens betydelse för demokratin.

Studiecirkeln

Studiecirkeln är grunden i folkbildningen. I en studiecirkel får du studera, diskutera eller öva dig på något tillsammans med andra. Studiecirkeln kännetecknas av fritt och frivilligt lärande och utgår från deltagarnas önskemål, behov och förmågor. Studiecirkeln är en grupp människor som utifrån sina behov och intressen söker kunskap. Många gånger handlar det mer om att ställa frågor snarare än att ge svar. Folkbildning är inte en enskild metod utan innefattar en rad olika perspektiv som alla utgår från idén om demokratiska lärandeformar som är fria och frivilliga och där varje deltagare är en medskapare av lärandet som sker i gruppen. I ABFs idéprogram kan man läsa ”Deltagarnas fria och frivilliga medverkan är folkbildningens grund. Kunskapsutvecklingen bygger på människors egna erfarenheter. Nyfikenheten, frågandet, reflekterandet och handlingen är viktiga steg i kunskapsprocessen. Deltagarna måste få tid att samtala, pröva och söka kunskap. Information blir till kunskap först när den har bearbetats. Bildning och kunskap skapas i mötet mellan olika erfarenheter, mellan det bekanta och obekanta.”

Arbetsplanen

En Arbetsplan hjälper er att utvecklas och nå era mål! En Arbetsplan är ett dokument för cirkelledaren och deltagare som beskriver hur lärandet i cirkeln ska ske. En Arbetsplan är ett krav men det behöver inte vara komplicerat för det. Arbetsplanen ska beskriva syfte, mål och upplägg för cirkeln och är ett stöd för cirkelledaren och för gruppens utveckling och lärande. I planen beskriver Cirkelledaren bestämmer tillsammans med deltagarna Studiecirkelns mål och arbetssätt. Det är ett sätt för gruppen att demokratiskt och gemensamt formulera mål, lärande, kunskapskällor och hitta en bra arbetsmodell som alla är överens om. I många cirklar sker rimligtvis både lärande och utövande och det finns ofta inslag av både teori och praktik. För att lära dig franska, en drejteknik eller att sjunga behöver du öva dig i att prata franska, dreja och sjunga. Därför är det naturligt att en verksamhet till viss del innehåller ett utövande, men det behöver ske i ett lärande sammanhang.

Att fylla i Arbetsplanen

I Arbetsplanen finns obligatoriska frågor som behöver besvaras. Nedan följer mer information och vägledning om hur ni ska tänka och formulera svaren;

Vilket ämne ska ni lära er utvecklas inom?
Vägledning: Vad har ni för mål som ska ha uppnåtts när cirkeln är slut för gruppen eller deltagarna? Vad vill ni ska hänt under cirkelns gång? Exempelvis om målet handlar om att “bli bättre på stickning, musik eller dans” kan ni förtydliga vad ni konkret vill bli bättre på, utveckla och lära er ännu mer om.

Hur ska ni göra för att lära er detta?
Vägledning: Vad ska ni göra för att uppnå målen med cirkeln? Vad kommer innehållet i cirkeln vara? Vilka olika delmoment kommer ni ha i cirkeln och hur tänker ni lägga upp träffarna? Ge gärna exempel på
metoder som är relevanta för att uppnå målen. Exempelvis: Ett band som har en studiecirkel i musikskapande måste rimligtvis repa sina låtar för att lära sig dem. Utifrån ett folkbildningsmässigt perspektiv blir det då intressant hur själva lärandet sker i cirkeln. Alltså, vilka metoder används.

Vilket studiematerial används i cirkeln?
Vägledning: Med studiematerial avses vilka kunskapskällor som används. Det kan vara böcker, studiematerial med handledning, länkar till digitalt material på internet etc. Ange detaljer som titel, författare, ISBN-nummer eller relevanta länkar. Om inget material används kan också en beskrivning av gruppens erfarenheter anges som kunskapskälla om de har relevans för cirkelns mål och lärande.

Arbetsplanen finns på ABFs e-tjänst kopplad till Cirkeln. Arbetsplanen är ett levande dokument och stöd och kan under cirkelns gång ändras och justeras. När Cirkeln avslutas måste Arbetsplanen alltid vara ifylld innan signering kan göras. Är ni osäkra och vill ha hjälp, stöd och mer information om hur Arbetsplanen kan användas och ska fyllas i kan du alltid kontakta ABF.

Närvarolistan

Som Cirkelledare får du e-post av ABF med kontouppgifter till ABFs e-tjänst. Ditt personnummer är ditt användarnamn och du loggar in med ditt utskickade lösenord (som du sedan kan ändra under ”Inställningar”). I e-tjänsten kan du göra väldigt mycket – föra närvaro, lägga till/ta bort deltagare, lägga till och ta bort träffar och mycket mer. När du loggat in på https://arretjanst.abf.se ser du de arrangemang du är ledare för. Tryck på arrangemanget du vill föra hantera. I samband med första träffen är det bra att gemensamt, värdefullt och viktigt att fylla i Arbetsplanen. I Arbetsplanen bestämmer deltagarna i cirkeln vad man ska göra, och hur lärandet går till samt vilket studie- och arbetsmaterial som kommer användas. I anslutning till träffarna förs närvaro. Cirkelledaren bockar i närvarnde och väljer antal studietimmar. När alla träffarna har varit är det dags att signera (skriva under), avsluta och rapportera till ABF. Du signerar genom att legitimera dig med ditt BankId. Om cirkeln ska fortsätta kan du begära ny lista och välja nytt startdatum.

Vill du veta mer om hur man fyller i en Arbetsplan eller behöver hjälp med Närvarolistan (ABF e-tjänst) kontakta din verksamhetsutvecklare eller

Thomas Jansson
thomas.jansson@abf.se
073-050 28 85

Till ABFs e-tjänst (Närvarolista)
Till manual för registrering av närvaro för studiecirkel
Till manual för registrering av närvaro vid kulturprogram

Ny som Cirkelledare