Några digitala verktyg är:
- Microsoft Teams: Programvara/app, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning. För dig som har ett arbetskonto, med t.ex. en ABF-mail.
- Skype: Programvara/app, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning. Gratis och enkel att genomföra studiecirklar med!
- Zoom.us: Programvara/app, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning. Används flitigt för webinars.
- Google Meet/Hangout: Webbaserat, video/samtal, skärmdelning, chattfunktion, dokumentdelning.
- Datorn/telefonens inbyggda videosamtal: Du kan också använda det som redan finns, ett exempel är appen FaceTime (i Mac och iPhone).
- Facebook: Ofta sker här en kombination av en privat grupp, livesändningar och Messenger (gruppvideo och gruppchattar).
- GoTo: Skärmdelning, onlinemöten, gruppchatt. Webbläsare eller app.
- Vote.it: System för att kunna hålla årsmöten.
- Mentimeter: Skapa interaktivitet med deltagarna, vid sidan av presentationen. Med mentimeter kan du skapa röstningar, be deltagarna skriva ord m.m.
- Trello: App och organiseringsverktyg för grupparbeten.
- Slack: Molnbaserat verktyg för grupparbete, med t.ex. gruppchatt.
OBS: Fri programvara för videoinspelning och direktsändning, där ledaren kan streama sin skärm.