– Vår rapport är både nedslående och hoppfull. Samtidigt som läsklyftan är alldeles för stor är det fantastiskt att se hur stor skillnad en enda bok kan göra. Jag hoppas att denna rapport ska inspirera till mer läsfrämjande verksamhet runtom i landet. Tillsammans ser vi till att hela Sverige läser, säger Annica Dahl, förbundssekreterare för ABF.
ABF har låtit Kantar Public/Sifo undersöka svenskarnas läsvanor och inställning till läsande. Undersökningen visar att var tionde svensk, 11 procent av befolkningen, inte läst eller lyssnat på någon bok alls det senaste året.
Utbildningsnivå och kön påverkar svenskarnas läsvanor. Icke-läsarna är i högre grad män som enbart gått ut grundskolan eller gymnasiet medan storkonsumenterna av böcker i högre grad är kvinnor med någon form av högskoleutbildning.
Majoriteten tycker att de borde läsa mer än vad de gör idag. Män, som generellt sett konsumerar färre böcker än kvinnor, instämmer också i detta i tydligt högre grad än kvinnor.
En stor majoritet av svenskarna, 71 procent, anser att ökat läsande främjar Sveriges framgång och konkurrenskraft. 58 procent anser att en hög andel läsare stärker demokratin och 49 procent anser att bokläsning motverkar sociala klyftor. Ungefär varannan svensk, 47 procent, vill att ansvariga politiker gör mer för att främja bokläsandet.
Synen på bokläsandets positiva effekter för samhället skiljer sig mellan icke-läsarna och de som läser. Det räcker med att läsa åtminstone en bok per år för att man ska bli mer positivt inställd till böcker och i högre grad se samhällsnyttan med bokläsandet.
– ABF arbetar dagligen för att öppna upp litteraturens värld för fler genom exempelvis bok- och språkcirklar eller arbetsplats- och tvättstugebibliotek. Därför är det väldigt kul att se att svenska folket också tycker att detta är viktigt. Vi är många som vill se att läsklyftan minskar, säger Annica Dahl, förbundssekreterare för ABF.
Rapporten Den svenska läsklyftan (länk) släpps i ABFs monter under Bokmässan i Göteborg torsdag den 22 september klockan 11.30. Undersökningen gjordes av Kantar Public/Sifo på uppdrag av ABF.